BikingMan Portugal 2019

DE VOORBEREIDING

Na Northcape4000 in 2017 (4000 km van Firenze naar Noordkaap) en BikingMan Corsica in 2018 (700 km - 14.000 hoogtemeters) zou BikingMan Portugal mijn derde ultrarace ooit worden. 

Elke race maak je fouten en ontdek je dingen die beter kunnen: voorbereiding, materiaal, tempo, voeding, slaap/recuperatie, ... Ik was dus niet aan mijn proefstuk toe, maar had anderzijds ook het gevoel dat ik nog veel te leren heb over mijn lichaam, materiaalkeuzes, pauzes nemen onderweg, ...

De Northcape was meteen een race van 4000 kilometer. Ondanks dat ik er zowel fysiek als mentaal zwaar over mijn limieten ben gegaan, kon ik wel een goed resultaat rijden (8ste plaats) en heb ik veel ervaring opgedaan.

BikingMan Corsica in 2018 was mijn eerste ‘sprint' ultrarace. Sprint betekent hier dat het in principe haalbaar is om de race in één lange rit uit te rijden, zonder slapen of met enkele powernaps. Je hebt niet echt veel tijd om een ritme te vinden. Het is gewoon je limiet zoeken van het begin tot het einde zonder erover te gaan. Een totaal ander concept dan een lange race dus. 

In Corsica vond ik een parcours dat qua hoogtemeters in principe niet ideaal is voor mij om echt competitief te zijn (700 km - 14.000 hoogtemeters). Daarom ben ik de eerste dag heel traag gestart om niet over mijn limiet te gaan en zo tijdens de nacht verder te kunnen rijden. Dat lukte en toen de zon opkwam en de tweede dag begon, had ik het gevoel dat ik met relatief frisse benen aan een nieuwe rit was begonnen. Ik kon nog wat mensen inhalen en eindigde uiteindelijk 7e. Ondanks dit resultaat had ik ergens ook wel het gevoel dat ik er misschien niet alles had uitgehaald, net door die voorzichtige start. In Portugal zou ik het anders proberen: sneller starten en proberen recuperen tijdens de wedstrijd.

TIJDENS EEN ULTRARACE KAN JE OP TWEE MANIEREN VEEL TIJD WINNEN: DOOR WEINIG EN EFFICIËNT TE PAUZEREN EN DOOR EEN GOED TEMPO BERGOP TE RIJDEN. KLIMKILOMETERS DUREN NU EENMAAL LANGER DAN VLAKKE KILOMETERS OF AFDALINGEN WAARDOOR JE VEEL MEER TIJD KAN WINNEN BERGOP. AL KOST HET NATUURLIJK OOK MEER ENERGIE EN NEEM JE HET RISICO JEZELF AL VROEG IN DE RACE OP TE BLAZEN.

Door een aantal lange trainingen die gelijkaardig waren aan het parcours in Portugal in verhouding afstand - hoogtemeters wist ik dat een tempo van ongeveer 25 kilometer per uur haalbaar zou moeten zijn als de weersomstandigheden wat meezitten. Anderzijds wist ik ook dat dit tempo echt wel op de limiet is en ik kon dus niet voorspellen hoe ik me zou voelen na 300 kilometer ...

Lees het volledige artikel op https://dieterschietse.exposure.co/bikingman-portugal-2019